S tímto kouskem se musím podělit. Knížka: „Prodávat je lidské“ od Daniela Pinka dokonale popisuje principy, kterým věřím a které bych nedokázal jinými slovy vysvětlit.
Prodej není sprosté slovo. V číslech:
- 1 z 9 Američanů se živí prodejem
- 8 z 9 jej stejně používají v širším slova smyslu. A to všichni a stále.
Dnešní svět trestá fixní dovednosti a oceňuje elastické. Organizační struktury se zplašťu. 90% firem má do 20 zaměstnanců. Je normální, že designéři analyzují a analytici navrhují. Každý freelancer musí prodávat.
Co do počtu pracovních míst sektor Ed-med (vzdělávání-medicína) v USA neustále roste, napoak výroba klesá.
Rozdělujeme tedy obchodní a neobchodní prodej, jestli jsi i Ty v prodeji, nalistuj si stránku 53-54 a polož si 4 zmíněné otázky.
Podmínky prodeje se radikálně změnily. Z pravidla „kupující, dej si pozor“ na pravidlo „prodávající, dej si pozor“. Asymetrie informací se vyrovnala. Zákazníci klidně již můžou vědět díky internetu více než prodávající, můžou se poradit s ostatními na sociálních sítích, informační převaha už nemusí být na straně prodávajícího!
Klíčovými slovy pro dnešní prodej je: vytrvalost + empatie.
Proč si někteří myslí, že neprodáváme všichni?
- mýtus hlupáka (je to jen pro hlupáky)
- mýtus hrabivce (mojí motivací prodávat jsou peníze a má chamtivost)
- mýtus přirozenosti (není to prý pro mě, já na to nejsem)
Nic z toho ovšem není pravda. Úspěšný prodejce nemůže být hloupý (a už vůbec ne emočně hloupý), nemůže prodávat kvůli penězům a hlavně prodávat je nejstarší řemeslo, které je pro všechny z nás přirozené, jen my se snažíme být tím, kým nejsme.
Projděme si důležitý proces prodeje. Naladění se, vztlak, rámce.
Naladění se
- vyzkoušejte E-test (napiš si na čelo písmeno E, jestli jsi naladěný na okolí, napíšeš ho čitelně pro ostatní, ne pro sebe)
- zvyšte svou moc tím, že ji omezíte. Větší pocit moci vede k nižší schopnosti dívat se na věci z jiné perspektivy.
- používejte svůj mozek jako své srdce. Sociální kartografie = schopnost odhadnout danou osobu v situaci a prostoru a v mysli si kreslit mapu jednotlivých vztahů.
- imitujte strategicky = opakujeme, co dělá druhý. Imitování protějška musí být nenápadné, funguje pak, přirozenost mozku komu můžeme věřit. Imitujte gesta, opakujte slova, sem tam se jej fyzicky dotkněte.
- Nelžete a buďte vždycky přirození. Umět se napojit na kohokoliv = být jako chamelon.
- Je vědecky podloženo, že extrovert neznamená automaticky dobrý prodejce. Nelepší prodejci jsou AMBIVERTI, tedy Ti, kdo nejsou úplně extroverti či introverti, ti uprostřed a těch je v populaci nejvíce. Prodej je tedy přirozený pro většinu z nás.
- Ptejte se: Odkud jste? Co děláte?
- Cvič chameleona: Sleduj-čekej-ustup.
- Cvičení na srozumitelnost: zkuste si rozhovor s cestovatelkou časem, ve dvojicích si vysvětlete předmět, co před 300 lety neexistoval.
- Hra zrcadlo: pozorování změn u protějšku před a po vysvětlení a zaměření.
- Hledej neobvyklé společné rysy – člověk nás spíše přesvědčí, pokud ho máme rádi a je nám podobný (vzpomeňme na scénku předávání řádu z filmu Obsluhoval jsem anglického krále
Vztlak
1. samomluva – mluvit si pozitivně je dobré, ale lepší je se ptát sám sebe
2. pozitivita při vyjednávání rozšiřuje škálu nápadů, jsme kreativnějšími. Negativní věci zúžují na 1 situaci, osobu, věc.
3. vlastní vysvětlovací styl (optimistický = úspěšnější; pesimistický-dočasná odmítnutí nebo trvalá, konkrétní a vnější)
- Kvalita nalezeného problému předvídá kvalitu dosaženého řešení.
- Rozdíl mezi zaměřením na problém nebo řešení. Kdo se zaměří na problém je úspěšnější a potřebnější jako prodejce. Hledá skutečný problém, proč si lidé danou věc či službu kupují.
Rámce
- Princip kontrastu: „Je jaro a já jsem slepý…“
- Méně je více: rámec omezené volby
- Zážitky zůstávají v paměti. Ukazovat zážitky našich produktů.
- Rámec štítku: koho jak označíme, chová se tak.
- Rámec závad: ukážeme-li i mínusy, prodáme více.
- Rámec potenciálu: pro lidi je potenciál zajímavější než úspěch a aktuální stav
=> na konci musíme tak čí tak říct lidem, co mají dělat!
Zkuste metodu 5x proč? Zeptejte se 5x za sebou proč toto děláš nebo máš dělat.
Prezentace
- v jednom slově
- otázkou, je silnější než argumenty
- rýmem = zjednodušuje (Haribo)
- předmět emailu = specifičnost, užitečnost, zvědavost
- Pixarovská prezentace formou příběhu (prezentaci si můžeš vyzkoušet na stránkách 174-175)
Umělci chodí do galerií se inspirovat, prodejci by měli chodit na prezentace jiných prodejců.
Improvizujte
- FAQ a argumenty si můžou zákazníci přečíst sami.
- Naslouchejte (dej si 15 vteřin než odpovíš), musíme zpomalit, nejde o to čekat, ale naslouchat.
- Řekněte „ano a“ místo „ano, ale“. Roztáčíte těmito spojkami úplně jinou spirálu. „Ano a“ přijímáme myšlenku a nastavujeme nápady navíc na rozdíl od „ano, ale“.
- Vítězství v hádce znamená ztrátu klienta.
- Ujistěte se, že partner vypadá dobře.
- Rozhovor je možnost učení se, pokud se ptám.
Služte
- Mějte účel, zlepšujte život druhých a zlepšujte svět. Buďte „sloužícím vůdcem“, buďte služebníkem. Bude mít osoba, které něco prodám, lepší život?
- Úspěšný prodejce musí cítit nějaké poslání, že jeho produkt nabízí lidstvu tolik prospěchu, kolik přináší prodávajícímu peněz.
- Nenavyšujte prodej, navyšujte službu ostatním. Oni zde nejsou pro mě, ptejme se sami sebe co já pro ně můžu udělat?
- Emočně inteligentní příkaz = osobní a účelný.
Obchodník = idealista a umělec.
Když si něco koupí, zlepší se ji život? Až skončím bude svět lepším místem?
Pingback: Úspěšně s kůží na trh. Rostya Gordon-Smith a Věra Staňková | Tomáš Buchwaldek