Revoluční knížka, která dává konkrétní metodiku na to, co intuitivně víme a cítíme, jen to často nedokážeme dobře popsat – kulturu každé skupiny lidí.
Kmen = společenství maximálně 150 lidí, kteří když se na ulici potkají, mají si co říct. Kmeny jsou lidskou přirozeností. Efektivitu kmene určuje jeho kultura. Kmenové vůdcovství se zaměřuje na SLOVA, které lidé používají a TYPY VZTAHŮ, které vytvářejí.
- 5. stupeň = 2% pracovišť, bezelstný údiv
- 4. stupeň = 22% pracovišť, na rozdíl od „nich“ kmenová hrdost
- 3. stupeň = 48% pracovišť, „osamělí válečníci“, divoký západ, já jsem úžasný, na rozdíl od Tebe, akademici, makléři, prodejci
- 2. stupeň = 25% pracovišť, apatické oběti, účtárny, personalisté, nákupčí
- 1. stupeň = 1-2% pracovišť, zoufalé nepřátelství, gangy
Jak se posouvat? Používejte jazyk o 1 stupeň výše.
- 1=>2: dávejte šance, nedívejte se skrze prsty, ukazujte možnost volby ale nepřesvědčujte.
- 2=>3: doceňujte lidi, važte si jich, zajímejte se o ně, jejich koníčky a životy, dávejte úkoly, které v krátké době můžou dobře splnit. „Já si Tě vážím, co můžu pro Tebe udělat?“ Spojujte s dalšími lidmi, ideálně ze 3.stupně.
- 3=>4: ukazujte výsledky spolupracujících kmenů, nechovat se k lidem jako ke zboží, zadat náročný projekt, který nezvládne člověk sám, tvořit triády, ukazovat vzory a mentory z 4. stupně, otevřenost a sdílení.
- 4=>5: prozření, dopad své práce, odkaz nebo „jen“ vítězství, k tomu, aby se člověk posunul na 5. stupeň se musí projít zpět přes 3. fázi
3 cesty k nastolení kultury stupně čtyři:
- dát dohromady skupinu lidí na úrovni 4 a zeptat se, jak spolu rozjet business,
- najít lidi na 3. úrovni a ukázat jim trh a výhody velkého projektu + pravidel na 4.fázi
- intuitivní „kmenová anténa“ nám najde lidi – pokud máme ten dar a máme ji.
Kultura 4.stupně je založena na:
- HODNOTÁCH: příběhy, na co jste hrdí?
- VZNEŠENÉM CÍLI: ve jménu čeho pracujeme? + zahrnout do běžné komunikace
- je důležité položit si 4 otázky: Co funguje/nefunguje? Co udělat, aby to fungovalo? Co ještě můžeme udělat?
Triády jako nástroj pro 4. úroveň => meetingy ve 3 lidech (stranách) – autenticita, drobné dárky.
Proces nastavení efektivní strategie: Hodnoty (a cíl) => Výstupy (Co chceme?) => Zdroje (Co máme? Máme dost zdrojů?) => Činnosti (Co uděláme? Máme dost zdrojů?) => Povede to k cíli a výstupům?
Efektivní strategie a stupeň kultury v organizaci musí jít ruku v ruce. Jedno bez druhého se neobejde. V praxi lepší část v dlouhodobém horizontu degraduje na úroveň té horší.